Ajuntament de Barcelona Ajuntament de Barcelona
Empreses | Ciutadans

Fraccionament del deute de tributs municipals i multes

El tràmit permet el pagament a terminis del deute que un contribuent té amb l'Ajuntament.

Els deutes tributaris i altres de dret públic, la titularitat dels quals corresponen a l'Ajuntament de Barcelona, podran ser fraccionats en qualsevol moment, tan en període voluntari com en període executiu, quan la situació econòmica financera del contribuent li impedeixi transitòriament fer-ne el pagament.

No es podrà fraccionar ni ajornar:

  • El deute inferior a 100 euros.
  • Les multes en període voluntari amb descompte.
  • Les costes del procediment d'embargament corresponents a les despeses per anotació d'embargament en organismes públics ja que s'han d'abonar en el moment de la formalització, en efectiu metàl·lic o xec conformat.
  • La taxa de la grua, la d'immobilització de vehicles i la de permanència en el dipòsit municipal, quan el vehicle consti domiciliat fora de la ciutat de Barcelona. Si el vehicle consta domiciliat a ciutat de Barcelona, no es podrà fraccionar o ajornar llevat que el titular tingui més deute o, si no té més deute, que es tracti d'una circumstància excepcional (calgui disposar del vehicle per treballar, per necessitats familiars, etc.)
  • Les taxes de la grua i les de permanència en el dipòsit generades durant el procediment d'alienació d'un vehicle embargat i subhastat que s'han de pagar pels vehicles no adjudicats, llevat que se'n garanteixi el pagament amb un aval.
  • Quan s'ha notificat l'acord d'alienació dels béns embargats.
  • L'autoliquidació de l'impost sobre l'increment de valor dels terrenys de naturalesa urbana (plusvàlua) en el cas de transmissions oneroses (compravendes, aportacions d’immobles a canvi d’accions/participacions), llevat de casos excepcionals que s'han d'acreditar de manera presencial a l'Institut Municipal d'Hisenda.
  • En el cas que la persona deutora tingui ingressos superiors a 5.000 euros mensuals o sigui propietària de gran patrimoni

Es fraccionarà el deute pendent, tributari o no, que tingui un mateix contribuent en període executiu. També es podran acumular els càrrecs que estiguin en període voluntari, a petició del contribuent.

No es considera deute pendent les següents situacions: suspensió, comprovació de cobrament, anul·lació i suspensió cautelar.

S’ha de fer un pagament inicial quan:

  • L’import del deute és superior a 24.000 euros: 10% de l’import total del fraccionament.
  • S’ha incomplert el pagament d’un fraccionament anterior: 10% de l’import total del fraccionament (encara que el deute sigui inferior a 24.000 euros).
  • Embargament de vehicles: si hi ha anotació de precinte i el vehicle s’ha capturat: entre el 30% i el 50% de l’import total del fraccionament, màxim 24 terminis. Si el vehicle no s’ha capturat: 10% de l’import total del fraccionament.
  • Embargament d’immobles: entre el 30% i el 50% de l’import total del fraccionament, màxim 24 terminis.

Els terminis (amb import mínim de 50 euros) s'abonaran per mitjà de domiciliació bancària.

El fraccionament del deute comporta el pagament de l'interès legal de demora vigent, que per al 2017 és del 3,75%.

Atenciˇ

Si esteu en situació d'embargament (el número de rebut de la notificació comença per EB, EH o EG), no podeu demanar el fraccionament sinó que caldrà esperar a saber la quantitat embargada, ja que només es pot fraccionar si queda pendent alguna part del deute.

Si el pagament fraccionat de l'autoliquidació de plusvàlua (en el cas de donació i herència) i de l'autoliquidació  de la taxa de residus es sol·licita a través d'Internet, una vegada obtingut el número de tràmit, s'ha d'enviar un correu electrònic amb l'assumpte: Fraccionament autoliquidació plusvàlua o Fraccionament autoliquidació residus, segons sigui el cas. Caldrà fer constar el número del tràmit i annexar tota la documentació necessària per formalitzar el fraccionament.

Com tramitar

Sense certificat digital
QuŔ podeu fer?

Comunicareu la vostra intenció de fraccionar el deute acumulat a l'Institut Municipal d'Hisenda i rebreu la proposta de pagament fraccionat per correu postal si sou la persona titular del deute o un professional de la gestió adherit al conveni de col·laboració amb l'Ajuntament amb autorització prèvia del client a través de la Carpeta del Professional.

Els professionals de la gestió que no hagin signat el conveni de col·laboració amb l'Ajuntament, i que no tenen accés previ a tràmits amb autorització, abans hauran de sol·licitar l'autorització del seu client a través de la Carpeta del Professional. Una vegada obtinguda aquesta autorització, podran fer el tràmit.

Si sou una persona jurídica (empresa, entitat...) haureu d'imprimir el full de sol·licitud i enviar-lo per correu postal, juntament amb la documentació requerida a l'Institut Municipal d'Hisenda. Un cop fet, rebreu per correu postal els rebuts del deute pendent, la relació de documents que haureu d'aportar i les instruccions per seguir amb el tràmit.

Indistintament persones físiques i jurídiques: si el deute es superior a 24.000 euros i/o es desitja fraccionar deute adquirit per acceptació d'herència, que s’hagi iniciat el procés d’embargament de béns, caldrà fer la tramitació de manera presencial a l’Institut Municipal d’Hisenda. És necessari demanar cita prèvia accedint a aquest enllaç.

QuŔ necessiteu saber?
Com es fa el trÓmit?
  1. Seleccioneu una opció:

    Simulació de fraccionament: us permetrà fer una aproximació dels terminis i de l'import que hauríeu de pagar cada mes en cas de tramitar el fraccionament.

    Sol·licitud de fraccionament: si voleu demanar el pagament fraccionat de multes i tributs municipals.

  2. Empleneu el formulari i confirmeu les dades.

I desprÚs...

  • Si sou la persona titular del deute o un professional de la gestió, rebreu per correu postal els rebuts del deute pendent, la relació de documents que haureu d'aportar i les instruccions per seguir amb el tràmit.
  • Si sou una persona jurídica imprimiu el full de sol·licitud i adreceu-lo a l'Institut Municipal d'Hisenda, juntament amb la documentació requerida. Posteriorment rebreu per correu postal els rebuts del deute pendent, la relació de documents que haureu d'aportar i les instruccions per seguir amb el tràmit.
  • Si heu sol·licitat el pagament fraccionat de l'autoliquidació de plusvàlua (en el cas de donació i herència) i de l'autoliquidació de la taxa de residus, una vegada obtingut el número de tràmit, heu d'enviar un correu electrònic amb l'assumpte: Fraccionament autoliquidació plusvàlua o Fraccionament autoliquidació residus, segons sigui el cas. Caldrà fer constar el número del tràmit i annexar tota la documentació necessària per formalitzar el fraccionament.
Tingueu a mÓ
  • Import total a fraccionar
  • Inclou l'import del deute, mÚs el recÓrrec i els interessos.

  • Dades de la persona titular
  • Nom i cognoms, n˙mero de document d'identificaciˇ i domicili.

Qui ho pot demanar?

La persona titular del deute, els professionals que representin als obligats al pagament i les persones jurídiques.

Indistintament persones físiques o jurídiques, caldrà fer la tramitació necessàriament de manera presencial en les dependències de l'Institut Municipal d'Hisenda en qualsevol dels casos que es relacionen a continuació:

  • deute superior a 24.000 euros
  • embargament de béns
  • si la persona deutora ha mort i els seus hereus han de fraccionar el deute
  • en cas de societats dissoltes, amb o sense liquidació, i les inactives, sempre que el representant tingui els seus poders notarials vigents
  • en el cas de fusió, absorció o canvi de denominació de societats (podrà fraccionar el deute la societat continuadora)
  • en el cas de crèdits concursals: es podrà concedir un fraccionament/ajornament tenint en compte que el representant és l’administrador concursal, llevat que l’administrador ordinari demostri que no ha estat privat de l’exercici de les seves funcions, cosa que farà amb la interlocutòria o qualsevol document del jutjat

No s'acceptarà la petició d'assumir el deute de terceres persones per fraccionar-lo, tot i que s'hagi obligat a fer-ho en document públic.

Documentaciˇ

Per sol·licitar el fraccionament del deute per Internet:

Si sou la persona titular del deute o un professional de la gestió no cal que aporteu cap documentació.

Si sou una persona jurídica haureu d'enviar per correu postal la documentació següent:

  • Full de sol·licitud signat per l'apoderat o l'administrador.
  • Fotocòpia del document d'identificació vigent (DNI/NIF/NIE) de la persona que signa la sol·licitud.
  • Fotocòpia de l'escriptura on constin les dades de l'empresa/entitat i de la persona que signa, o bé dels poders legals.
  • Fotocòpia del NIF de l'empresa o entitat.

Per continuar el tràmit rebreu, per correu postal, la relació de documentació requerida en cada cas.

Preu

    Tràmit gratuït.

Organisme responsable
TrÓmits relacionats