Pagament de l'impost de l'increment de valor del terreny de naturalesa urbana (plusvàlua) com a conseqüència de la transmissió d'un bé immoble (pis, casa, plaça d'aparcament, local, traster,...). L'increment de valor del terreny es produeix des que es va adquirir la propietat fins que es transmet.
Cal saber que:
Atenció
Hi ha determinats casos en què no s'està obligat al pagament de l'impost i altres en què no s'ha de pagar plusvàlua perquè es considera que no s'ha produït el fet imposable però, tant en uns com en els altres, caldrà comunicar el canvi de titular del bé immoble transmès segons el procediment que s'indica al tràmit Canvi de titularitat de l'impost sobre béns immobles.
Cal saber que en cas de transmissions corresponents a béns d'interès cultural o entitats sense finalitat de lucre, s'haurà de demanar l'exempció al pagament mitjançant una declaració de plusvàlua que es pot obtenir a través del formulari telemàtic d'aquest tràmit.
Recordeu que en el moment d'efectuar l'autoliquidació podeu aplicar la bonificació de l'impost. Consulteu abans els requisits necessaris accedint al tràmit 'Bonificacions de l'impost sobre l'increment de valor dels terrenys'.
Podeu sol·licitar telefònicament l'autoliquidació de la plusvàlua i efectuar el seu pagament en una entitat col·laboradora. Posteriorment haureu de lliurar el comprovant del pagament efectuat i còpia de la documentació necessària.
Els operadors del Telèfon 010 d'atenció i tràmits poden fer autoliquidacions o estimacions de plusvàlues únicament en els casos d’herències, donacions o compravendes que no estiguin prescrites, ni tinguin drets reals (a excepció dels drets d'usdefruit vitalici i/o de nua propietat).
En cas de que la plusvàlua tingui drets reals (ús i estatge, dret de vol i subvol...), sigui per permuta, expropiació, estigui prescrita o es tracti d'una dació en pagament, entre d’altres, caldrà que us adreceu necessàriament a l'Institut Municipal d'Hisenda.
Truqueu al telèfon 010 o al 931 537 010, si ho feu des de fora de l'Àrea Metropolitana de Barcelona i proporcioneu les dades a l'informador.
Tant si ja s'ha produït la transmissió com si només es vol informació de la quota a pagar, es necessiten les dades de l'escriptura notarial (donació, compravenda, acceptació d'herència, etc.).
L'Ajuntament us farà arribar l'autoliquidació per correu postal.
Efectueu el pagament a les oficines de les entitats col·laboradores indicades al revers del document.
Un cop efectuat el pagament cal enviar per correu, a l'adreça indicada al revers del full, la còpia simple de l'escriptura objecte de la transmissió o fotocòpia confrontada, amb l'exemplar núm. 3 "Ajuntament".
També podeu enviar-lo per correu postal, preferentment certificat, a l'Institut Municipal d'Hisenda.
I després...
Un cop efectuada la liquidació de la plusvàlua, ja podrà inscriure el bé immoble en el Registre de la Propietat (article 15è Ordenança Fiscal 1.3).
La persona que aporti les dades de l'escriptura notarial (exclosos professionals de la gestió i persones jurídiques).
Els professionals que representin els obligats al pagament i les persones jurídiques hauran de realitzar la tramitació, necessàriament, per mitjans telemàtics.
Caldrà aportar còpia simple de l'escriptura notarial de venda, acceptació d'herència o donació.
En cas que sigui una autoliquidació per herència i s’hagi demanat pròrroga, serà necessari facilitar el nom, cognoms i NIF de la persona que la va demanar.
En el cas que es tracti d'hereu únic, i no existeixi cap interessat amb dret a legítima, ni tampoc Comissari o persona autoritzada per adjudicar l'herència, i no tingui escriptura notarial d’acceptació d’herència, caldrà aportar còpia de tots aquests documents:
Contractes privats: els documents privats no tenen efectes davant l'Administració, excepte en els casos següents:
Per al pagament de la Plusvàlua, l'Ajuntament de Barcelona considera que:
Transmissió entre vius: escriptura, acta judicial, acta d'expropiació, etc.
Transmissió per defunció: les transmissions anteriors a 1 de gener de 2016 es regiran per l’ordenança vigent en la data de la defunció.
-6 mesos des de la data de defunció, prorrogables a un any si durant aquests primers 6 mesos la persona interessada presenta una sol·licitud de pròrroga a qualsevol registre de l'Ajuntament.
-quan es tracti d’actes mortis causa i es promogui la divisió judicial de l’herència, s’interromprà aquest període de 6 mesos prorrogables fins 1 any de què es disposa per practicar l’autoliquidació, però caldrà que les persones que es considerin amb dret a l’herència presentin una declaració comunicant el procediment judicial. El termini es començarà a comptar de nou des del dia següent a aquell en el que sigui ferma la resolució que posi fi al procediment judicial.
Tràmit gratuït. Quota a pagar.